MyBigBakingProject #38 – chleb z otrębami na zakwasie i drożdżach

Chleb żytniMój pierwszy chleb na zakwasie żytnim. Zakwas otrzymałam od mamy mojej koleżanki (za co ponownie bardzo dziękuję). Teraz regularnie go dokarmiam i planuję kolejne wypieki. Już teraz w pokoju obok wyrastają piękne żytnie chleby, właśnie z przepisu dobrodziejki od zakwasu (szczegóły już wkrótce na blogu).

Ale póki co oto chleb z otrębami na zakwasie i drożdżach – mocno przyprawiony, wilgotny, z chrupiącą skórką.

Chleb z otrębami na zakwasie i drożdżach:

  • 350 g mąki żytniej,
  • 120 g mąki pszennej,
  • 350 ml letniej wody,
  • 100 g żytniego zakwasu,
  • 1 saszetka suszonych drożdży,
  • 1 łyżka otrąb,
  • 2 łyżeczki mielonych przypraw np. kolendry, anyżu, kuminu (ja dałam mieszankę przypraw do chleba włoskiego),
  • 2 łyżeczki soli,
  • masło i otręby do przygotowania foremki.

Obie mąki wymieszać z wodą, drożdżami, otrębami i przyprawami oraz z solą. Dodać zakwas i wyrabiać ok. 10 minut. Ciasto przykryć i odstawić na 2-3 godziny w ciepłe miejsce.

Keksówkę posmarować masłem i wysypać otrębami, przelać do niej ciasto. Wierzch posypać otrębami. Chleb przykryć i odstawić na kolejne 2 godziny. Piec rozgrzać do 230 stopni, na dolnej półce postawić naczynie z wodą, na górnej nasz chleb. Po 10 minutach temperaturę obniżyć do 200 stopni i piec jeszcze ok. 30 minut (do suchego patyczka). Ciepły chleb wyjąć z formy i ostudzić na kratce.

Dodaj komentarz