Cytrynowy tażin z rybą

Tagine4Moja ukochana, najulubieńsza książka kucharska na świecie – „15 minut w kuchni” Jamiego Olivera ma tylko 1 minus. Jest w niej za dużo potraw z owocami morza w roli głównej. Na owocach morza się nie znam, mam opory przed ich próbowaniem, i w ogóle odnoszę wrażenie, że sens ma jedzenie owoców morza jedynie… nad morzem. Wtedy ma się pewność, że są one faktycznie świeże i pachnące.

Może i jestem w tym momencie niekonsekwentna, bo ryby przecież jadam, a do morza mam 500 km z hakiem, ale w przypadku krabów, ośmiornic czy przegrzebków – dla mnie – kompromis nie wchodzi w grę. W związku z tym wiele zestawów obiadowych proponowanych i tak smakowicie zachwalanych przez Jamiego, jestem zmuszona odrzucić😦

Ostatnio przeglądając moją „biblię” odkryłam, że w rezultacie tych drastycznych cięć, pozostały mi w zasadzie ledwo 2-3 przepisy na potrawy rybne, w tym na aromatyczny tażin. Jamie przygotował go z flądrami, ja z tilapią. No cóż, nie ma się co smucić – przede mną jeszcze mnóstwo niezrealizowanych przepisów, a gdy one się skończą, jakże radosny będzie powrót do tych już wypróbowanych! Poza tym Jamie wypuścił właśnie na anglojęzyczny rynek swoją najnowszą książkę „Comfort Food”. Już zacieram rączki i ustawiam się w kolejce po polskie wydanie🙂

Cytrynowy tażin z rybą Jamiego (z moimi zmianami):

  • 1 cytryna,
  • 1/2 pęczka mięty,
  • 1 kubek kuskusu,
  • oliwa,
  • 2 ząbki czosnku,
  • 1 garść oliwek,
  • 3 łyżeczki harissy,
  • 500 g passaty,
  • 1 mała lub 1/2 większej kiszonej cytryny,
  • 1 szczypta szafranu,
  • 3 filety z tilapii (lub flądry),
  • 2 łyżki sezamu,
  • 3 marchewki,
  • 2 mandarynki,
  • 4 łyżki jogurtu naturalnego,
  • sól,
  • pieprz.

Sałatka: marchewki obrać i zetrzeć na tarce, wrzucić je do miski. Dodać plasterki mandarynki bez skóry i pestek. Sezam uprażyć na suchej patelni i dosypać go do sałatki. Dodać listki mięty, łyżkę oliwy, sok z 1/2 cytryny – doprawić solą i pieprzem. Wymieszać.

Tagine3

Sos: jogurt wymieszać z 1 łyżeczka harissy, tworząc esy floresy.

Kuskus: do miski włożyć łodygi mięty, 1/2 cytryny, szczyptę soli i kuskus. Zalać 2 kubkami wrzątku, przemieszać i przykryć. Gdy kasza napęcznieje i zmięknie, wyjąć łodygi mięty i wyrzucić, wycisnąć do kuskusu zaparzoną cytrynę, skórkę wyrzucić, a kaszę spulchnić widelcem.

Tagine2

Tażin i ryby: szafran zalać kilkoma łyżkami wrzątku i odstawić. Na oliwie zeszklić posiekany czosnek, dodać oliwki, resztę harissy, posiekaną kiszoną cytrynę, sól, pieprz. Po chwili do garnka dolać passatę – wymieszać. Ryby osuszyć, posolić i popieprzyć, a następnie włożyć delikatnie do wrzącego pomidorowego sosu. Wierzch ryb polać szafranowym naparem. Tażin przykryć i gotować ok. 8 minut. Ew. dodatkowo doprawić. Podawać z gorącym kuskusem, sałatką i sosem jogurtowym.

Tagine

2 thoughts on “Cytrynowy tażin z rybą

Skomentuj

