Barszcz ukraiński

BarszczU nas w domu nigdy nie jadało się barszczu ukraińskiego. Jedyną wersją tej znanej przecież wszystkim doskonale zupy, pamiętam z obiadów w stołówce ośrodka wypoczynkowego „Energetyk” w Sarbinowie. A było to…. nie chcę nawet liczyć ile lat temu, bo wizja zbliżających się urodzin już wystarczająco mnie przygnębia. I tak oto wymyślił mi się barszcz. Zamówienie na niego złożyłam u Mamy, która z determinacją przekopała kilka starych, starutkich książek kucharskich i wybrała najlepszy jej zdaniem przepis. Zupa wyszła fantastyczna, czego dowodem jest choćby to, że z ochotą poczęstowałam się dokładką (a ja dokładek zwykle nie jadam). W smaku barszcz był czymś pomiędzy wiosenną botwinką, a tradycyjnym, delikatnym czerwonym barszczykiem. Dzięki bogatej wkładce warzywnej, zupka była bardzo pożywna i sprawdziła się bez drugiego dania. Jednym słowem – polecam!

Barszcz ukraiński:

  • 1 marchew,
  • 1 por (biała część),
  • 1 pietruszka,
  • mały kawałek korzenia selera,
  • 15 dag białej kapusty,
  • 1 cebula,
  • 25 dag buraków,
  • 25 dag pomidorów,
  • 1 jabłko,
  • 10 dag białej fasoli,
  • 1/2 łyżki oleju,
  • 1/2 szklanki śmietany 12%,
  • sól,
  • cukier,
  • pieprz,
  • 1 ząbek czosnku,
  • garść natki pietruszki.

Przede wszystkim dzień wcześniej należy namoczyć fasolę. Dzień później ją ugotować do miękkości. Wcześniej warto też wyszorować buraki i ugotować je w łupinach (ok. 1,5 h). Warzywa i owoce obrać ze skórki, zetrzeć na tarce o grubych oczkach. Marchew, pietruszkę, seler, por i posiekaną cebulkę zalać 2 l wrzątku, dodać olej i szczyptę soli – gotować 20 minut. Po tym czasie dodać drobno posiekaną kapustę i jabłko – gotować do miękkości. Dodać fasolę i starte buraki, a następnie obrane i pokrojone pomidory (bez pestek). Gotować jeszcze chwilę, doprawić roztartym czosnkiem, solą, pieprzem, szczyptą cukru. Dodać na koniec śmietanę i posiekaną natkę pietruszki. Można podawać bez niczego lub z ugotowanymi ziemniakami, albo z kaszą.

3 thoughts on “Barszcz ukraiński

  1. A u mnie w domu zawsze byl barszcz ukrainski ❤ To zdecydowanie jedna z moich ulubionych zup. Im dluzej postoi tym jest lepsza 🙂
    Moja kochana Babcia robi najpyszniejszy barszczyk na swiecie (oczywiscie na kosci) ❤
    Ale wiesz.. zaciekawily mnie te pomidorki w przepisie. Wydaje mi sie, ze Babcia ich nie dodaje 😀 Musze koniecznie podpytac 😀

Skomentuj

