MyBigBakingProject #6 – czarny chleb rosyjski

Chleb rosyjskiNiestety tym razem się nie udało. Nie wiem czy z mojej winy, czy przepis jest zły, wiem tylko, że już w trakcie mieszania składników czułam, że coś jest nie tak (prażona cebulka+czekolada?). Postanowiłam jednak zaufać recepturze (wiem, jestem naiwna) i dokończyć chleb (na szczęście z połowy porcji). Efekt nie przypadł do gustu nikomu. Chleb wyszedł ciężki, twardy, gumowaty, o nieprzyjemnym kwaśnym zapachu (ale reklama, co?). Instrukcję zamieszczam na blogu bardziej ku przestrodze niż dla uciechy miłośników domowego pieczywa.

Czarny chleb rosyjski:

  • 2 łyżeczki świeżych drożdży,
  • 400 g mąki żytniej,
  • 250 g mąki żytniej razowej,
  • 1/2 łyżeczki soli,
  • 100 g otrąb,
  • 1 łyżka kminku,
  • 1 łyżka cebulki prażonej,
  • 1 łyżeczka kawy rozpuszczalnej,
  • 1 łyżeczka kopru włoskiego,
  • 1 szklanka wody,
  • 30 ml białego octu winnego,
  • 30 ml melasy,
  • 15 g gorzkiej czekoladym
  • 1/2 łyżeczki skrobi kukurydzianej.

Uwaga: ja wszystko robiłam ręcznie, bo mój mikser nie radzi sobie z wyrabianiem gęstego ciasta, ale w przepisie był mikser.

W misce wymieszać drożdże, 150 g mąki żytniej, 150 g mąki żytniej razowej, sól, otręby, kminek, cebulkę, kawę i koper włoski.

W rondlu wymieszać wodę, ocet, melasę i pokruszoną czekoladę. Podgrzewać na małym ogniu, a gdy czekolada się rozpuści dosypać przygotowaną wcześniej mieszaninę. Rondel zdjąć z ognia i porządnie wyrobić. Dodać 250 g mąki żytniej i 100 g żytniej razowej – wyrobić ponownie, przykryć ściereczką i odstawić na kwadrans. Jeszcze raz wyrobić ciasto, przykryć i odstawić, by podwoiło objętość (u mnie ledwie drgnęło). Z ciasta uformować bochenek i położyć go na blaszce. Piec w 200 stopniach ok. 1 godziny, do „suchego patyczka”.

Przygotować glazurę: skrobię wymieszać z 50 ml zimnej wody i gotować, aż masa stanie się biała i kleista. Glazurą posmarować chleb i wstawić jeszcze na 3 minuty do pieca. Chleb wystudzić i już.

Skomentuj

